Na czym polega funkcja doradcy do spraw nieruchomości?

Analizy rynku nieruchomości muszą brać pod uwagę kilka podstawowych obszarów odnoszących się do ich podstawowych funkcji oraz motywów, którymi kierują się potencjalni nabywcy. Funkcjonalność nieruchomości obejmuje rynek mieszkaniowy, handlowy, przemysłowy, rolny oraz specjalistyczny, do których zaliczane są takie obiekty, jak chociażby kamienice czynszowe, lokale komercyjne, biurowce, mieszkania, hotele, domy szeregowe i jednorodzinne, fabryki, magazyny i zakłady przemysłowe, szkoły, lotniska, cmentarze, pola golfowe, grunty rolne i wszystkie budynki użyteczności publicznej. Ze względu na to, że analizy rynku nieruchomości muszą uwzględniać takie elementy i czynniki, które mają wpływ na popyt i podaż względem konkretnych obiektów, są niezwykle pomocne w sytuacji, kiedy ktokolwiek podejmuje decyzję o nabyciu lub sprzedaży nieruchomości.Doradca, który powiązany jest bezpośrednio z rynkiem nieruchomości, może być określony jako profesjonalny opiekun każdego, kto ma zamiar nabyć albo odsprzedać swoje dobro. Od jego kompetencji zależy to, czy jego klient nabędzie nieruchomość, która będzie najlepiej odpowiadała jego oczekiwaniom i finansom czy sprzeda ją po najwyższej możliwej cenie proporcjonalnej do wartości lokalu, dlatego też niezwykle istotne jest, aby doradca był zaangażowany w swoją pracę, uczciwy i solidnie przeszkolony. Dobre chęci niewiele pomogą, jeżeli tego typu pracownik nie będzie posiadał umiejętności dokonania precyzyjnej analizy rynku nieruchomości oraz szerokiej wiedzy na temat samego rynku. Ze względu na to, że zazwyczaj określenie „rynek nieruchomości” utożsamia się z rynkiem mieszkaniowym, można uprościć sobie rolę doradcy do tego konkretnego obszaru i określić kilka podstawowych zadań czy obowiązków, których podejmuje się osoba na tego typu stanowisku w odniesieniu do kwestii lokalowo – mieszkaniowej. Przede wszystkim powinna ona dbać, aby klient:

  • nabył takie mieszkanie, które najlepiej odpowiada jego oczekiwaniom i możliwościom finansowym,
  • kupił taki lokal, który będzie atrakcyjny cenowo względem ogólnie panujących trendów,
  • został poinformowany o możliwościach, które może oferować zakupione przez niego mieszkanie za kilka lat,
  • nie przepłacał w kwestii kosztów eksploatacyjnych ponoszonych z tytułu uzyskania prawa własności do lokalu,
  • poznał wszelkie „za” i „przeciw”, czyli poznał wady i zalety wybranego lokalu,
  • posiadał gwarancję, że dokonywana przez niego transakcja jest uczciwa i bezpieczna, a pieniądze przez niego zainwestowane nie zostaną wydane niewłaściwie.

Oczywiście nie będzie to miało miejsca, kiedy doradca nie stanie na wysokości zadania, czyli nie będzie posiadał konkretnej wiedzy na dany temat i nie będzie potrafił dokonać skutecznej analizy rynku nieruchomości. Doradca powinien mieć także bezpośredni i stały dostęp do jak najbogatszej bazy ofert, a także sprawnie poruszać się po wszelkiego rodzaju zawiłościach prawnych, które są nieodłączną częścią umów kupna i sprzedaży. Poza solidnymi podstawami edukacyjnymi, pracownik zajmujący się doradztwem z branży nieruchomości powinien być wyposażony w odpowiednie cechy charakteru i osobowości, które nie tylko ułatwiają pracę, ale i są wręcz konieczne, aby można było sprawnie dokonywać tego typu działalności. Jedną z najważniejszych cech jest otwartość i swoboda komunikacyjna, które są niezbędne do nawiązywania kontaktów biznesowych i sprawnego porozumiewania się z klientem, a także umiejętności marketingowe. Dzięki temu lepiej jest w stanie pomóc swoim klientom podejmować decyzje co do wyboru najkorzystniejszych nieruchomości. Warto poczytać o tym szerzej na stronie http://www.zfd.com.pl/analizy-rynku-nieruchomosci, ponieważ w przypadku wyceny nieruchomości należy dokładniej zapoznać się z tymi zagadnieniami.

Przygotowanie do wykonywania tego typu zawodu jest dosyć czasochłonne, ponieważ wymaga wszechstronnego wykształcenia i zazwyczaj doradcy do spraw nieruchomości są wcześniej lub później pośrednikami obrotu nieruchomościami, zdobywają kolejne licencje, na przykład rzeczoznawcy majątkowego, dzięki czemu są w stanie skuteczniej doradzać swoim klientom. Aby pracować w roli doradcy do spraw nieruchomości nie trzeba zdobywać specjalistycznej licencji, ale trzeba posiadać licencję z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Należy przy tym posiadać wyższe wykształcenie, później ukończyć studia podyplomowe z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a następnie podjąć się półrocznych praktyk zawodowych w odpowiedniej organizacji zawodowej. Do rozpoczęcia praktyk konieczne jest posiadanie dziennika praktyk, a one same nie mogą trwać krócej niż dwieście godzin, a w celu wybrania odpowiedniego miejsca ich odbywania należy się zwrócić do organizacji, która posiada listę pośredników lub zarządców, którzy posiadają uprawnienia do przeprowadzania praktyk zawodowych. Praca doradcy do spraw nieruchomości nie należy do najłatwiejszych, a spośród wielu obowiązków najważniejsze są:

  • zdobywanie kontaktów do klientów zainteresowanych sprzedażą mieszkań czy pozostałych obiektów,
  • dokonywanie analizy rynku nieruchomości,
  • tworzenie opisów nieruchomości i ich okolic a także przygotowywanie ich wizualizacji,
  • gromadzenie informacji na temat plusów i minusów konkretnego mieszkania czy lokalu
  • prezentowanie proponowanych lokali klientom
  • opracowywanie dokumentacji całej transakcji.

Jest to zajęcie wymagające od doradcy sporej dawki zaangażowania nie tylko osobistego, ale i czasowego, ze względu na to, że gromadzenie materiału do analizy czy przeglądanie ofert wymaga sporej mobilności i pochłania nawet do kilkunastu godzin dziennie. Ze względu na to, że rynek nieruchomości ciągle się rozwija, rośnie także popyt na poszczególne obiekty, agencje obrotu nieruchomościami koncentrują swoją uwagę na poszukiwaniu doświadczonych i profesjonalnych pracowników, którzy sprawnie i skutecznie podjęliby się opieki nad konkretnymi klientami, poszukujących odpowiedniego dla siebie lokalu. Doradcy muszą więc nie tylko umiejętnie doradzać w zakresie całej procedury kupna lub sprzedaży danej nieruchomości, ale i muszą być w stanie dokładnie wytłumaczyć swoim „podopiecznym” skomplikowaną terminologię i przeprowadzić ich przez plątaninę skomplikowanych ustaw i aktów prawnych.